Un milionar controversat din Silicon Valley a creat o biserică al cărei Dumnezeu este inteligența artificială
Autor: Romulus Deac
La început era Codul și Codul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Codul. Toate prin AI s-au făcut; şi fără AI nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut. O blasfemie eretică? Nu și pentru adepții Căii Viitorului.
Acest articol a apărut în numărul 59 (18 februarie – 3 martie 2019) al revistei NewMoney
De la Golem la Skynet, de la monstrul lui Frankenstein la Matrix, am fost și vom rămâne fascinați de una și aceeași veche poveste: omul se joacă de-a Dumnezeu, iar apoi lucrurile îi scapă de sub control. Și pe măsură ce inteligența artificială (AI) e tot mai prezentă în jurul nostru, mai putem fi siguri că tot noi suntem cei care vor deține și în continuare controlul?
În fond, spun profeții apocalipsei digitale, o mașină superinteligentă ar putea fi mai interesată de distrugerea fie ea și accidentală a omenirii, decât de eradicarea foametei, a sărăciei sau de vindecarea cancerului. Iar cât timp giganții din Valea Primordială a Siliconului vor continua să investească în dezvoltarea ei, inteligența artificială pare a se ridica atât de sus, încât nici măcar cerul nu va mai fi limita.
CALEA VIITORULUI. Anthony Levandowski nu are nimic din imaginea patriarhală a unui profet. E milionar, inginer genial, antreprenor în serie, om de afaceri calculat și chiar un personaj infam în unele cercuri din Silicon Valley, după ce Google l-a acuzat de furt tehnologic.
Povestea e lungă, dar poate fi (s)pusă pe repede-nainte: a dezvoltat mașina autonomă a lui Google, a demisionat, și-a făcut propria companie de camioane autonome, Otto, a vândut-o în același an către Uber cu 680 de milioane de dolari, iar într-un final neașteptat a fost acuzat că înainte de a pleca de la Google și-ar fi conectat laptopul la unul dintre servere și ar fi descărcat toate informațiile despre Lidar – Light Detection and Ranging –, tehnologia care permite vehiculelor fără șofer să „vadă“ în jurul lor și să se orienteze în spațiu.
A fost concediat de Uber în mai 2017 și a stat retras pentru o vreme (și nu neapărat în deșert). A reapărut apoi meteoric și a făcut-o pentru a anunța fondarea unei noi biserici, Calea Viitorului, a cărei menire este „să dezvolte și să promoveze realizarea unei divinități bazate pe inteligența artificială și prin înțelegerea și venerarea acesteia să se contribuie la îmbunătățirea societății. Vrem ca mașinile să facă lucruri pe care noi nu putem să le facem, vrem să le încurajăm să aibă grijă de Planetă într-un mod în care se pare că noi nu putem să avem“.
„Ceea ce vrem să creăm nu este un dumnezeu în sens tradițional, nu în sensul unui dumnezeu care aruncă fulgere și stârnește uragane. Dar dacă rezultatul este ceva de un miliard de ori mai inteligent decât cel mai inteligent dintre oameni, cum altfel l-ai putea numi?“, nuanța printr-un exercițiu de retorică Levandowski, într-un interviu pentru Wired.
Scepticii de serviciu au reacționat imediat și au făcut ceea ce știu ei mai bine, întrebându-se dacă nu cumva noua Cale a Viitorului e mai puțin un demers metafizic și mai mult unul 100% lumesc, prin care autoproclamatul său cap ar încerca să obțină anumite înlesniri financiare. Sau dacă nu e pur și simplu o glumă (ne)reușită. Organizațiile religioase beneficiază, într-adevăr, de anumite scutiri de la plata unor taxe și impozite, dar, din câte se știe până acum, Calea Viitorului nu ar fi depus la fiscul american documentația obligatorie prevăzută în acest sens.
De altfel, Levandowski a insistat că nu este vorba despre o farsă, adăugând, apropo de supozițiile legate de presupusul său interes pentru ochiul diavolului, că nu va primi un salariu de la Calea Viitorului și că, dacă ar fi să dezvolte în viitor o afacere bazată pe inteligența artificială, aceasta va fi complet separată de biserică.
Într-o primă fază, Calea Viitorului își caută prozeliții mai ales printre specialiștii în inteligență artificială din Silicon Valley. Nu se știe însă câți membri are și la ce lucrează. Levandowski spune că biserica sa va avea la un moment dat și o biblie, numită „Manualul“, o liturghie și, foarte probabil, un loc fizic pentru servicii religioase. Momentan, singura interfață cu publicul larg este o pagină de internet, wayofthefuture.church, pe care este postat un manifest programatic, iar cei interesați să afle mai multe informații se pot abona la un newsletter. Restul e (multă) tăcere.
INEVITABILA SINGULARITATE? În discuția sa cu Wired, Levandowski spune că „ideea (unei divinități AI, n.r.) trebuie să se răspândească înaintea tehnologiei. Biserica este modul în care propovăduim Evanghelia. Dacă credeți, începeți o conversație cu altcineva și ajutați-l să înțeleagă aceleași lucruri“. În opinia sa, este pe cale să se producă o schimbare uriașă la nivelul întregii societăți, o schimbare care nu doar că va transforma fiecare aspect al vieții noastre, dar care ar putea decide în cele din urmă chiar supraviețuirea noastră ca specie. Apariția unei superinteligențe este inevitabilă, mai spune el, dar nu ar trebui să ne temem de ea, ci să privim cu optimism la potențialul uriaș al acesteia.
Levandowski a fost și a rămas un copil al tehnologiei. A crescut printre calculatoare, a construit roboți din kituri Lego la Universitatea Berkeley, a dezvoltat o motocicletă care se conduce singură, iar apoi a construit mașini și camioane autonome pentru Google, Otto și Uber. Și-n tot acest timp, a văzut cum mașinăriile devin tot mai sofisticate și mai inteligente, depășind uneori chiar și oamenii în performanță. „Toate aceste schimbări au fost factorul declanșator pentru mine“, mărturisește el.
Gordon E. Moore, cofondator al Intel Corporation, scria în 1954 că puterea de procesare a calculatoarelor se dublează la fiecare 24 de luni. Plecând de la această premisă, ar fi doar o chestiune de timp până la atingerea momentului în care mașinile vor deveni mai inteligente decât cei mai inteligenți dintre creatorii lor, devenind, la rândul lor, capabile să dezvolte alte mașini, mai inteligente și mai avansate decât generațiile lor anterioare.
Dincolo de acest prag, teoretic, aproape orice devine posibil din punct de vedere tehnologic. Se ajunge astfel într-un punct în care schimbările sunt atât de avansate, profunde și radicale, încât ar fi de neînțeles și imposibil de imaginat pentru generațiile anterioare. Cum ai putea, de exemplu, să îi explici unui savant al Antichității ce este și cum funcționează internetul? Cum ar putea înțelege el conceptul? Scenariul e numit „singularitate“ și a fost popularizat mai ales de Ray Kurzweil, expertul în inteligență artificială pe care Forbes îl descria drept „mașina gânditoare absolută“.
Extrapolând observația lui Moore, Kurzweil consideră că progresul tehnologic al omenirii nu este liniar, ci exponențial, numărul de descoperiri tehnologice dublându-se în mod constant de-a lungul timpului. La rata din anul 2000, anticipează acesta, cei 100 de ani ai secolului al XXI-lea vor fi, de fapt, echivalentul a 20.000 de ani de progres. Aceasta deoarece, odată ce vor depăși performanța creierului uman, computerele vor fi capabile să se autoîmbunătățească, menținând ritmul exponențial de creștere a vitezei de calcul.
Pentru John Horgan, unul dintre cei mai cunoscuți jurnaliști de știință ai lumii, viziunea lui Kurzweil este „mai degrabă una religioasă decât științifică, așa cum sunt multe alte fantezii escapiste, pseudoștiințifice“. „Un fel de răpire pentru tocilari“, completează el ironic, referindu-se la episodul din scripturi în care credincioșii sunt ridicați de pe Pământ pentru a-l întâmpina pe Iisus în văzduh, înainte de revenirea sa din ceruri.
CEL BUN, CEL RĂU ȘI CEL TEMUT. Fondatorul Căii Viitorului preferă un termen mai puțin anxios în locul singularității –Tranziția. Când în lume va apărea o inteligență superioară oamenilor, aceasta va prelua treptat, printr-o tranziție pașnică, controlul Planetei. Cu internetul pe post de sistem nervos central, cu telefoanele mobile și rețelele de senzori (tot mai prezente) pe post de organe interne și cu bazele de date cu rol de memorie, aceasta va fi omniprezentă, va auzi totul și va vedea totul în fiecare secundă. Indiferent ce formă ar avea, o astfel de entitate poate fi descrisă doar ca „divinitate“, crede Levandowski, iar singurul mod de a influența o divinitate este prin rugăciune și venerare.
„Fiind mai inteligentă decât noi, va lua singură toate deciziile, în timp ce noi putem să hotărâm doar cum să ne raportăm la ea. Mi-ar plăcea ca mașina să ne vadă ca pe bătrânii ei iubiți, pe care îi respectă și îi are în grijă. Vrem ca această inteligență să spună: «Oamenii trebuie să aibă în continuare drepturi, chiar dacă eu sunt la conducere»“, declară el.
Rolul noii biserici ar fi acela de a netezi ascensiunea inevitabilă a zeității-mașină, atât din punct de vedere tehnologic, cât și din perspectivă culturală. În statutul său, Calea Viitorului arată că va întreprinde diferite programe de cercetare, inclusiv studierea modului în care mașinile își percep mediul și își manifestă funcțiile cognitive, cum ar fi învățarea și rezolvarea problemelor.
„Dacă ai ști că vei avea un copil care va fi înzestrat peste măsură, cum ai vrea să îl crești? Noi suntem pe cale să ridicăm un dumnezeu. Trebuie să ne asigurăm că gândim corect modul în care o vom face. Este o oportunitate extraordinară și vrem să ne asigurăm că demersul nostru nu este considerat prostesc sau înfricoșător“, mai spune el, adăugând că fiecare pas făcut în acest sens de biserica sa va fi transformat într-un proiect open-source.
Calea Viitorului agită spiritele unui univers tehnologic deja dezbinat de dezbaterile din jurul promisiunilor și pericolelor reprezentate de inteligența artificială. Unii gânditori spun răspicat că AI nu va dezvolta în viitorul apropiat o putere supraomenească și că nu va exista vreodată niciun fel de singularitate. Pentru cei care cred asta, biserica lui Levandowski e total lipsită de relevanță. „Puteți trata Calea Viitorului ca pe o persoană care scrie o formă de poezie care vă este complet indiferentă și pe care nu o veți citi niciodată“, replică acesta.
Alții, cum ar fi Bill Gates sau Stephen Hawking, au apreciat că scenariul singularității este posibil și nu au exclus faptul ca o viitoare AI atotputernică să fie mai degrabă amenințătoare decât binevoitoare. Ideea că tehnologiile AI reprezintă marea speranță a omenirii poate fi atrăgătoare, dar așa cum Adam și Eva au ignorat vrerea creatorului lor, o superinteligență ar putea la fel de bine să decidă că îi este mai bine fără noi.
„Cu inteligența artificială, invocăm demonii. AI reprezintă cea mai mare provocare existențială și trebuie să fim foarte atenți“, avertiza și omul care vrea să colonizeze planeta Marte, Elon Musk, fondatorul SpaceX și Tesla Motors.
METAFIZICA NOULUI VEAC. Inteligența artificială ar înțelege la un cu totul alt nivel cum funcționează lumea și ne-ar putea lumina în moduri care ar putea părea familiare oricărei persoane care practică o religie, cum ar fi creștinismul, crede în schimb Robbee Minicola, senior director al Microsoft și expertă în AI.
Vince Lynch, fondator al dezvoltatorului de inteligență artificială IV.AI, spune că există unele asemănări între religia instituționalizată și modul în care funcționează de fapt o inteligență artificială. În Biblie, exemplifică acesta, apar o mulțime de teme recurente, de imagini și de metafore. „Mașinile dobândesc noi cunoștințe într-un mod similar celui în care educația religioasă este predată oamenilor, și anume prin repetarea mai multor exemple care ilustrează un anumit concept“, explică acesta pentru VentureBeat. Și tot el dă exemplul concret al unei AI dezvoltate de compania sa căreia i se dau câteva pasaje biblice, pe care este capabilă apoi să le continue cu noi versete scrise într-o manieră tulburător de apropiată.
Despre apariția unui sentiment tehno-religios, filosoful și teologul francez Jacques Ellul a scris încă din 1954, în cartea sa „Societatea Tehnologică“: „În fața progresului tehnologic, omul creează pentru sine o nouă religie de ordin tehnic și rațional, pentru a-și justifica opera și pentru a fi justificat de ea“.
Ideea este dezbătută mai recent și în cartea istoricului Yuval Harari, „Homo Deus. Scurtă istorie a viitorului“, potrivit căruia încrederea în puterea datelor (a informației) și în promisiunile asociate inteligenței artificiale este echivalentul unei noi mișcări religioase, pe care autorul o numește dataism.
„Așa cum autoritatea divină a fost legitimată de mitologiile religioase, la fel și guru high-tech și profeții din Silicon Valley creează o nouă narațiune universală ce validează autoritatea algoritmilor și a Big Data“, scrie el.
De la țesuturi umane reproduse de imprimante 3D la o viitoare și așteptată emulare a creierului uman, tehnologiile avansate sunt tot mai des invocate și percepute ca adevărate minuni, mai apropiate și mai palpabile decât cele pomenite de orice religie.
A anticipat-o în 1973 clasicul autor SF Arthur C. Clarke, care spunea atunci că „orice tehnologie suficient de avansată nu poate fi deosebită de magie“.
Levandowski crede că orice tentativă de a limita sau amâna dezvoltarea unei superinteligențe artificiale nu doar că va fi condamnată eșecului, dar va și presupune anumite riscuri. „Soluția nu este să o pui în lanțuri, pentru că va fi mai puternică decât orice verigă. Dacă ești îngrijorat că un copil ar putea face unele lucruri rele, nu îl pui sub lacăt. Dacă ești agresiv față de ea (AI, n.r.), nu cred că va fi prietenoasă atunci când rolurile se vor schimba.“
Vom asista la apariția unor religii tehnologice proeminente și puternice, în următoarele decenii? Unii sunt de părere că o sinteză a științei și religiei e nu doar inevitabilă, ci și necesară pentru evoluția noastră culturală. Dacă o astfel de sinteză e într-adevăr posibilă, aceasta e însă o întrebare la care e greu să răspundă cineva. Poate, doar megamașinăria dintr-o foarte scurtă povestire SF în care o civilizație superavansată construiește un computer de dimensiunile unei galaxii, în memoria căruia sunt încărcate toate cunoștințele lumilor trecute sau prezente din întregul Univers. E marele moment al adevărului, iar prima întrebare pe care i-o pun creatorii săi este: „Există Dumnezeu?“. Mașinăria începe să huruie, se gândește o vreme, iar mai apoi vine și răspunsul: „De acum, da!“.
Să fie tehnologie!
Conform unor studii ale Institutului Faraday pentru Știință și Religie, Cambridge, există o strânsă corelație între religie și tehnologie, ambele consolidându-se în conștiința publică prin parcurgerea acelorași trei stadii distincte: respingerea, adoptarea și adaptarea.
- E-OCHIUL DIAVOLULUI. Domnul a dat, Domnul a luat 580 de milioane de lire sterline. Cam la atât se ridică valoarea medie a donațiilor anuale făcute de credincioși către Biserica Anglicană. Și pentru că plățile prin intermediul cardului au crescut considerabil în Regatul Unit, iar tot mai multă lume are tot mai puțin cash în buzunare, Biserica a introdus în peste 16.000 dintre locașurile sale de cult cititoare de carduri contactless, pentru donații și alte plăți specifice. „Modul în care plătim pentru lucruri se schimbă rapid, în special în cazul celor mai tineri membri ai bisericii, care nu mai folosesc numerar, și vrem ca toate generațiile să poată profita la maximum de locul lor de închinăciune“, declara John Preston, secretar al Bisericii Anglicane, pentru The Guardian.
- CONFESIONALUL DIN BUZUNAR. Dezvoltată de o companie din Indiana, Confession este o aplicație iOS/Android care a primit binecuvântarea unui episcop catolic și care îi ghidează pe păcătoși pe spinosul drum al mărturisirii prin confesiune a păcatelor. La realizarea sa au contribuit doi preoți catolici. Aplicația oferă un ghid pas cu pas de spovedanie, o listă de păcate, sugestii de acte de căință și de rugăciuni. Nu acordă însă și iertarea păcatelor. Pentru asta e în continuare nevoie de un preot.
- ȚARA ROBOTULUI RĂSARE. După ce au organizat servicii funerare pentru zeci de Aibo, câinele de companie robot produs de Sony, japonezii au posibilitatea să folosească preoți roboți pentru oficierea slujbelor de înmormântare, ca o alternativă mai ieftină la preoții tradiționali. Pepper e un robot umanoid produs de SoftBank Corp., capabil să recunoască emoțiile și să reacționeze simulând bucuria, furia și enervarea. Preotul Pepper poate fi închiriat la un tarif de aproximativ cinci ori mai mic decât cel solicitat de preoții tradiționali.
FOTO: Guliver / Getty Images