Călătoria germană. Planurile lui Dragoș Anastasiu, după vânzarea diviziei de turism a Eurolines

Dragoș Anastasiu, unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori români, a vândut businessul de turism al Eurolines către nemții de la REWE. Acesta nu este însă un sfârșit de drum.

Acest articol a apărut în numărul 71 (5 – 25 august 2019) al revistei NewMoney

Albastru-deschis și alb. Nuanțe puse într-un sacou clasic, tăiat în linii drepte, și o cămașă albă, simplă. Combinația se potrivește perfect cu starea mentală de astăzi a lui Dragoș Anastasiu. Și te duce cu gândul la vacanță. O vacanță în care, cel puțin la momentul de față, antreprenorul nu poate să plece. „Până în octombrie-noiembrie, nu discutăm de vacanță. Avem de pregătit tran­zacția aceasta, care nu este simplă. Și suntem și în plin sezon, cel mai bun sezon ever, anul ăsta am crescut cu pes­­te 20%“, spune Anastasiu, cu re­ferire directă la momentul de­finitoriu pentru mișcarea prin care cedează către DER Tou­ri­stik Group, parte a grupului ger­man REWE, toate activitățile de turism.

ÎN FAMILIA UNUI GIGANT. Anun­­­­țată public recent, tran­­zac­­­­ția – „cea mai importantă care a existat vreodată în turismul românesc“ – a fost deja aprobată de Consiliul Concurenței și, după cum lasă de înțeles antreprenorul, urmează să se materializeze în toamna acestui an. Fondat de Anastasiu în 1995, Eurolines este în momentul de față unul dintre cele mai puternice grupuri din regiune pe segmentul de turism, cu peste 650 de angajați și o cifră de afaceri din vânzări de circa 170 de milioane de euro anul trecut.

De cealaltă parte a tranzacției, Grupul REWE este unul dintre liderii de piață ai industriei de retail (prezent în România și prin rețeaua de supermarketuri Penny) și de turism din Europa, cu peste 360.000 de angajați, generând în 2018 venituri externe totale de aproximativ 61 de miliarde de euro. Din Eurolines se desprinde acum Travel Brands, o companie nouă, către care vor fi transferate toate activi­­tă­­țile de turoperare, retail, business travel și incoming dezvoltate până astăzi prin Touring Europabus, Danubius Travel și Nova Travel.

„Aceste trei companii rămân SRL-uri la noi, dar sunt golite de activitățile de turism, duse toate pe Travel Brands. Și după ce rulăm noi puțin în regie proprie, ei (DER Touristik Group, n.r.) vor prelua părțile sociale“, explică Anas­tasiu primii pași post-tran­zacție. Așadar, este vorba despre o tranzacție „com­­ple­­xă“, pentru că nu se preia o companie, ca într-un caz clasic, ci se creează una nouă. Potrivit unor surse din piață, „tocmai acest lucru – având în vedere că se trece prin mii de contracte – crește dificultatea de a evalua tranzacția“.

„Primele discuții cu grupul DER au fost acum zece ani, înainte de povestea cu TUI. Ei erau interesați de tot ce făceam pe partea de turism, deși nu aveam un brand turistic la vremea aceea. Aveam rețea, aveam oameni, dar nu aveam brand. Eram într-o cu totul altă etapă a dezvoltării noastre. Lumea asimila atunci Eurolines cu autocarele“, detaliază antre­­prenorul. De atunci și până la negocierile oficiale, începute „acum un an și ceva“, Anastasiu a dezvoltat un brand puternic în turism. „Aveam nevoie de un brand turistic și am început să-l căutăm. Și cum eu aveam o relație cu Germania, l-am căutat în Germania. Sigur că aici sunt și cele mai mari nume din lume: TUI, Neckermann, Thomas Cook și DER Tou­ristik“, continuă Anastasiu, care a fost tot timpul un bun cunoscător al pieței de acolo.

Iar rezultatul acestor căutări s-a concretizat în iunie 2011, când Eurolines a adus în România franciza celei mai mari companii de turism din lume, TUI. Eurolines lucra deja cu compania germană, însă a hotărât să cumpere Danubius, agenție la care TUI deținea 70% din acțiuni, devenind astfel reprezentantul local al brandului TUI TravelCenter.

Din 2017, Eurolines a început dezvoltarea unui al doilea brand de agenţii de turism, TravelBrands. Între timp, grupul a ajuns la un portofoliu de 80 de agenții, sub brandurile TUI TravelCenter, TravelBrands şi Eurolines, care au generat 150 de milioane de euro din totalul de 170 de milioane de euro înre­gistrat anul trecut la nivelul celor 20 de companii aflate sub umbrela Eurolines.

Cum va schimba această tranzacție industria lo­cală de turism? Vom asista, în viitor, și la alte tran­zacții similare? Va deveni România o țară mai cău­tată de către turiștii străini? „Este o tranzacție între două firme solide și serioase – Eurolines, cu o cola­borare excelentă cu TUI, anterior, și DER, un lider în industria de travel –, care se va dovedi benefică pentru România“, crede Alin Burcea, proprietarul agenției de turism Paralela 45.

UN TREND POZITIV. Interesul „mare“ pe care DER Touristik îl are pentru România – o piață pe care grupul a intrat încă din 2004 prin intermediul unui birou propriu Dertour, rămas de altfel și singura reprezentanță oficială directă, și nu franciză, a unui turoperator german în țara noastră – este readus de mai multe ori în discuție de Dragoș Anastasiu în timpul interviului cu NewMoney.

„După această tranzacție, intrăm în familia unui gigant care are interes mare în România. Vreau să spun cu tot ce se întâmplă în România, altfel nu ar fi făcut tranzacția aceasta. Și nu ar fi fost șeful cel mare (Sören Hartmann, n.r.) aici, în țară, de câteva ori. Sunt oameni care gestionează miliarde de euro. Deci, dacă nu ar fi avut un mare interes, nu s-ar fi comportat așa, ar fi trimis pe cineva de la Achiziții. Sören Hartmann e șeful lui DER Touristik și ges­­tio­­nează aproape șapte miliarde de euro. Și 130 de branduri în foarte multe țări. Un gigant într-un alt gigant – REWE. Și cu REWE discutăm despre 61 de miliarde de euro, la nivel european“, detaliază antreprenorul, pentru a accentua, dacă mai era cazul, pu­terea pe care cumpărătorul o are la nivel global.

Cu ce rămâne Grupul Eurolines la finalul acestei tranzacții? „Cu tot ce e de jur-împrejur“. Ceea ce în­seamnă, în primul rând, trei linii mari de business: Green Village Resort – partea de hotelărie, „proiec­­tul stindard“, pe care spune că îl va duce la un alt nivel, Enterprise – „cu un potențial senzațional“ pe rent-a-car, leasing operațional etc. și Rombus – ope­­ratorul flotei auto a Eurolines, compusă din 15 autocare și aproximativ 800 de autoturisme. Despre această din urmă direcție detaliază că „suntem în zona în care nu mai facem linii internaționale, pentru că le fac colegii de la FlixBus. Lucrăm în continuare pentru ei și suntem cu autocare care fac curse ocazionale pentru firme din străinătate. Plim­­băm prin Europa turiști din Asia. Suntem undeva la rent-a-car, rent-a-bus“. Pe lângă cele trei deja amintite, adaugă antreprenorul, mai rămân și alte companii mai mici, de genul „două în Chișinău, două în Germania etc.“.

Un studiu publicat anul trecut de analiștii de la KeysFin arăta că, la nivel de ansamblu, turismul românesc este pe un trend pozitiv, iar profitabilitatea sectorului era estimată să ajungă în 2018 la aproape 45 de milioane de euro (peste 200 de mili­oane de lei), reprezentând un nivel dublu față de acum şapte ani.

„Sunt convins că în viitor se vor în­registra creșteri semnificative ale pieței de turism din Europa de Est, în general, și ale celei românești, în special. Cu această achiziție, creăm baza unei puternice viitoare creșteri în piața est-europeană, atât pe zona de turoperare, cât și pe cea a agențiilor de turism“, declara Sören Hartmann, CEO al DER Touristik Group, la anunțarea tranzacției. Creșteri despre care Anastasiu crede că sunt strâns legate de investiții viitoare în tehnologie, pe care orice agenție din România ar trebui să le tra­­te­­ze cu foarte multă seriozitate. În opinia sa, fără in­­ves­­tiții majore în teh­nologie, fără prezență în online, turoperarea și vânzarea produselor turistice nu va mai fi posibilă, la un moment dat.

„Noi lucrăm într-o industrie cu marjă foarte mică. Trebuie să rulezi volume foarte mari, ca să poți să supraviețuiești. Nu ai altă șansă. Și atunci, trebuie să intri în rețele internaționale. Ca să ai volum cumulat la nivel de rețele internaționale, să se negocieze contracte globale. Deci, ne place sau nu ne place, trebuie să ne globalizăm în tipul acesta de industrie. Sau mai există varianta să te nișezi, să devii un specialist pe ceva anume“, detaliază el. În ceea ce privește Eurolines, grupul a investit peste un milion de euro în tehnologie, cea mai mare parte, pe segmentul de turism.

FACTORUL DELTA. Mult mai relaxat de acum, fondatorul Grupului Eurolines își continuă călătoria cu o nouă țintă: să crească afacerile Green Village, complexul pe care îl dezvoltă în Delta Dunării, la Sfântu Gheorghe, și care ar putea să atingă vânzări de 2,5 milioane de euro anul acesta, în creștere ușoară față de 2018. Un proiect despre care Anastasiu (medic de profesie) spune că se pretează pentru tot ce în­­seam­­nă recuperare me­dicală, cu spa și wellness. Mai rămâne însă de rezolvat o singură problemă: „Nu găsim oameni. E greu să-i mobilizezi să stea acolo, mulți dintre ei se simt izolați. Și este foarte important să ținem deschis nouă luni pe an. Deja e al trei­lea an cu nouă luni“.

De altfel, antreprenorul crede că „Sfântu Gheorghe ar putea să renască cu 15 milioane de euro“. Vorbește despre un proiect în care ar trebui să se implice primăria locală, să fie făcut cu fonduri europene, fără a știrbi din frumusețea naturală a Deltei. „În sensul că să nu mai plece tinerii, ci să faci astfel încât să se întoarcă. Problema acolo e că nu trebuie să vină un investitor din afară, ar fi privit cu suspiciune. Noi încercăm să-i ajutăm… măcar la nivel mic să-și refacă unitățile de cazare sau gastronomice; și ceva în zona de sport, cu te­re­nuri de tenis, ca să poți să atragi cantonamente. Eu aș da bani oamenilor să își pună din nou stuf pe casă și să-și facă garduri tradiționale, să fie refăcut, într-un fel, peisajul de altădată“, detaliază Anastasiu.

Privind în ansamblu, potrivit jucătorilor din tu­rism, Delta Dunării ar putea să atragă un număr mare de turiști străini, dacă ar fi promovată așa cum sunt promovate și alte destinații similare din lume. „Eu ultimele trei revelioane le-am făcut în Deltă. Alții plătesc mult și zboară 18-20 de ore să se ducă prin Vietnam, într-o deltă, în loc să vină aici“, adaugă Anastasiu. „Delta are statutul ei, nu este o destinație de masă, ci una de nișă. Dacă în anii trecuți ne rugam de turiști să meargă și în Deltă, acum cer singuri această destinație, care, în ultimii trei-patru ani, a avut o creștere cu cel puțin 15% anual. Delta a crescut mult în urma unor investiții majore în structuri de cazare moderne făcute de antreprenori români“, spune și Corina Martin, proprietar al agenției de tu­­rism Mistral Tours.

CELĂLALT ANASTASIU. În afara complexului Green Village din Deltă, Dragoș Anastasiu are o listă lungă cu mai multe proiecte în care este activ, unul dintre ele fiind SuperTeach, printre inițiatorii căruia se și numără, „un proiect major, de multe milioane de euro“, cu o miză curajoasă: să schimbe mentalitatea din sistemul românesc de învățământ. „Aici discutăm despre schimbare de mentalitate și de atitudine în ceea ce privește profesorii din România. Și e cel mai greu lucru. A fost început acum circa un an jumate și am făcut deja 14 conferințe, am atins vreo 5.000 de profesori“, explică Anastasiu.

Un demers la fel de important, mai spune antreprenorul, este și RePatriot, proiectul care reco­nec­t­ează diaspora cu țara. Iar dacă cei patru milioane de români din străinătate – „să nu zicem peste nouă milioane, așa cum au arătat recent datele furnizate de Ministerul Românilor de Pretutindeni“ – ar con­vinge un singur turist străin să vină în România, „ei bine, acest lucru ar însemna patru milioane de turiști străini“.

„Cele două proiecte îmi mănâncă mult timp. Și, pentru că tot am început ca business angel, îmi doresc să intensific investițiile în companii mai micuțe, pentru că e greu când ești mic. Și s-ar putea să apară și alte proiecte, chiar în direcția politicului. De exemplu, eu oricum mă implic de mai mult timp la nivelul mai multor partide, la nivel tehnic, la nivel de comisii“, mai spune antreprenorul.

Dragoș Anastasiu a emigrat în Germania în toamna lui 1982, pentru reîntregirea familiei. A absolvit acolo Medicina, iar între 1991 și 1995 a fost medic la Spitalul Universitar St. Markus din Frankfurt, obținând în 1993 doctoratul în medicină. Dar și-a dorit să intre în antreprenoriat. Era un vis mai vechi, din anii de liceu. Avea în jur de 30 de ani când a revenit în România, în 1995, cu scopul să dez­volte un business cu totul nou de tot ceea ce învățase până atunci. „Intrasem pe segmentul acesta (transport, n.r.) acolo, în Germania, prin cineva din România. Și lucram în timpul meu liber. Până când această firmă mare, Deutsche Touring Eurolines Germania, mi-a zis: «Te duci în România și facem treaba asta îm­preună, altfel noi nu mai lucrăm cu România». Nu erau mulțumiți de persoana cu care lucrau. Și am revenit în țară“, își amintește el.

Primii ani nu au fost deloc ușori, a învățat totul din mers și s-a lăsat dus de val într-o Românie în care, la acea vreme, orice afacere ai fi început, oricum mergeai înainte. „Dacă aș avea cunoștințele și mintea de acum și m-aș întoarce în urmă cu 24 de ani, când am revenit în România, pfff, aș rupe. Aș fi mult departe…“ Dar nici nu se poate spune că ar fi rămas prea aproape.

REWE, PE SCURT 

RETAL. Deși este prezent de mai mulți ani în România pe partea de turism, prin compania Dertour România, Grupul REWE s-a remarcat în principal în zona de retail alimentar.

SELGROS. A fost primul nume din retail la care REWE a renunțat pe piața românească, în 2010. Atunci, germanii au ales să vândă grupul TransGourmet, unde era inclus și Selgros Cash&Carry, către elvețienii de la Coop.

BILLA. Este al doilea nume din același segment de retail aflat sub umbrela REWE, vândut în 2015, la nivel local, către francezii de la Carrefour.

XXL. Un an mai târziu, REWE își declară intenția de a renunța la al treilea brand din România: XXL Mega Discount. Procesul  începe în 2017.

PENNY. La finalul anului trecut, în zona de retail alimentar, REWE de­­ți­­nea Penny Market, care număra în 2018 peste 230 de magazine în România.