Bilete de avion vs tichete de vacanță
Hong Kong a lansat o campanie inedită de promovare a turismului. Inedită, dar foarte pragmatică. Începând cu anul viitor, 500.000 de bilete de avion vor fi puse gratuit la dispoziția turiștilor care vor veni în Hong Kong. Biletele vor fi distribuite prin intermediul a trei linii aeriene și al agențiilor de turism, iar pentru ca serviciul să fie complet, ele vor include atât sosirea, cât și plecarea din insulă.
Este o idee cât se poate de practică pentru a aduce mai mulți turiști. Anul acesta, în primele opt luni, numărul turiștilor a fost de 180.000, de două ori mai mult decât anul trecut, dar, fără îndoială, un nivel ridicol față de anul 2019, înainte de pandemie, când Hong Kong a avut, nici mai mult, nici mai puțin decât 56 de milioane de turiști. Diferența este imensă, dar pandemia a lăsat urme adânci în turismul internațional. Desigur, 500.000 de bilete gratuite de avion nu înseamnă totuși mare lucru față de milioanele de turiști străini la care se așteaptă Hong Kong. Dar reprezintă un bun produs de marketing. Biletele de avion gratuite vor consuma un buget de 250 de milioane de euro, la care se vor adăuga surprize de bun-venit în valoare de 13 milioane de euro.
După cum se poate vedea, autoritățile din Hong Kong sunt hotărâte să facă tot ce se poate pentru a-i convinge pe turiști să revină. De fapt, programul nu are o valoare atât de mare, dacă ne gândim că aceeași sumă (aproximativ 250 de milioane de euro) este plătită de România, de la bugetul de stat, pentru tichetele de vacanță.
DIFERENȚA ESENȚIALĂ. Desigur, viziunea programelor este total diferită. Hong Kong se adresează turiștilor străini, încercând să revină mai aproape de situația din anul 2019, în timp ce România oferă tichete de vacanță, cu precădere pentru bugetari, care pot fi folosite numai în țară. Cele două programe nu seamănă deloc. Au în comun doar o latură de gratuitate. Diferența esențială este că Hong Kong cheltuiește 250 de milioane de euro pentru a se promova ca destinație turistică internațională, în timp de statul român plătește anual aceiași bani ca și Hong Kong din rațiuni sociale, pentru a le asigura o vacanță în special funcționarilor din sectorul bugetar. Și mai este un efect al tichetelor de vacanță plătite de statul român, și anume că le oferă hotelierilor o piață sigură și generoasă.
Ar trebui România să împrumute ideea Hong Kongului și să ofere bilete gratuite pentru turiști străini? Probabil că răspunsul pe care l-ar da acum specialiștii în marketing ar fi „nu“. România nu are o imagine pe piața turistică internațională, unde este practic absentă, iar acest fapt nu este cauzat de pandemie și de restricțiile aferente, ci de starea de lucruri.
Cu ani înaintea crizei de sănătate, România era practic inexistentă în turismul internațional, având cifre de turiști străini mult mai mici decât statele vecine. Drept urmare, și sumele încasate din turismul internațional sunt mici, iar balanța serviciilor este deficitară, în sensul că românii cheltuiesc mai mulți bani când merg în vacanțe în străinătate decât încasează România de la turiștii străini.
Românii se mândresc că țara are munte, mare și deltă. Este un loc comun, care s-a tocit. Problema este că România nu a făcut nimic coerent pentru a-și promova atuurile din domeniul turismului. Experții în marketing au explicat de nenumărate ori că România are nevoie de un brand de țară, care, după ce a fost consolidat, ar fi trebuit extins în domeniul turistic. Dar în afară de campania „frunzei“ nu s-a întâmplat aproape nimic.
MODELUL FILIPINEZ. În urmă cu un deceniu, Filipine a derulat o campanie care își propunea să schimbe imaginea țării și să crească numărul de turiști străini. Campania s-a derulat sub titlul „Mai multă distracție în Filipine“ și a plecat de la o constatare realistă a ministrului de resort. Acesta a spus că imaginea țării în exterior este zero și că lumea știe despre Filipine ceea ce citește în presă și anume sărăcie, poluare, corupție și taifunuri. Campania care a urmat a făcut istorie în literatura de specialitate. În sensul că nu s-a plecat cu un buget mare, ci s-a mers pe ideea de a-i utiliza ca vectori de imagine pe cetățenii filipinezi. Astfel, cei 95 de milioane de filipinezi au devenit agenți de turism pentru țara lor, fiind atât sursă de inspirație, cât și rețea de propagare în media socială.
Rezultatele au fost spectaculoase. Campania s-a bucurat de succes pe rețelele sociale, a atins cifre excelente în ceea ce privește căutările și paginile nou-înființate. Dar, dincolo de aceste cifre, și-a atins obiectivul. În trei ani, numărul turiștilor străini veniți în Filipine a crescut cu un milion, cu aproximativ 25%. Este doar un exemplu. Probabil că pentru România nu este oportun acum să ofere sute de mii de bilete de avion gratuite și nici nu poate să convingă 22 de milioane de cetățeni să fie agenți de turism. Dar ceva ar trebui făcut, dacă actorii din turism și administrația își doresc să mai existe în România și turism internațional. Altfel, turismul autohton va rămâne la voucherele de vacanță pentru bugetari și la câteva avioane charter cu turiști străini.