Au intrat în business cu un mic atelier de reparat telefoane mobile și acum sunt printre cei mai mari dezvoltatori de centrale fotovoltaice
Este sau nu eficientă energia fotovoltaică? Un răspuns testat de practica de business de zi cu zi vine de la compania celor trei „băieți de la Romană“, Simtel Team.
Producția de energie cu ajutorul panourilor solare este aproape la coada clasamentului, în comparație cu celelalte surse. Pe de altă parte, în ultimii doi ani, prețul curentului electric a crescut pe piața locală, în timp ce costurile pentru construirea de centrale fotovoltaice a scăzut.
În aceste condiții, mai multe companii consumatoare de curent au început să dezvolte singure propriile soluții de producție de energie. O nișă care a fost intuită de echipa Simtel Team, unul dintre principalii jucători în domeniile telecom, eco engineering și automatizări industriale. De aproape doi ani, principala linie de business a companiei este reprezentată de construcția centralelor electrice fotovoltaice.
„În perioada 2013-2017 aproape că nu s-a construit nimic în acest domeniu“, spune unul dintre cofondatorii companiei Simtel, Iulian Nedea (43 de ani).
Relansarea proiectelor cu centrale fotovoltaice a avut succes în ultimii aproape trei ani. Multe din aceste centrale nu mai sunt dezvoltate pe suprafețe foarte mari, ci sunt integrate în anumite linii de business. Printre primii beneficiari ai acestor lucrări au fost lanțurile locale de retail care au simțit nevoia unei mai mari independențe energetice.
Treptat, spun specialiștii, ideea va fi preluată și în cazul mai multor dezvoltări imobiliare noi, fie că este vorba de construcții civile sau de spații de producție.
Start la Videle
Primul proiect realizat de Simtel pe acest segment a fost finalizat în 2017, când a construit o centrală fotovoltaică pentru Penny Market, la Videle, prin intermediul căreia retailerul să își asigure consumul propriu.
Proiectul a avut succes și comenzile au început să curgă și de la alți retaileri, precum Mega Image sau Dedeman, interesați la rândul lor să își asigure in-house necesarul de energie electrică. „Tot ce facem este pentru autoconsum, nu și pentru a vinde energie“, precizează Iulian Nedea.
Pe timp de vară, exemplifică antreprenorul, un supermarket își poate asigura circa 75% din energia pe care o consumă într-o zi. Restul și-l asigură din sistemul național. Implementat pe scară largă în Occident încă de prin 2009, acest sistem a ajuns în România în 2012, când s-au instalat și aici primele centrale pentru asigurarea consumului propriu.
„Acolo (în Vest, n.r.), prețurile la energie au fost mai mari ca la noi. Chiar dacă soluțiile pentru construcția de centrale fotovoltaice erau scumpe, investiția era rentabilă“, mai spune Nedea. Acesta adaugă că o astfel de investiție se amortizează în 6 ani, iar durata de viață a unei centrale fotovoltaice este de 25 de ani.
În 2019, Simtel a avut o cifră de afaceri de circa 5,5 milioane de euro, pentru anul în curs, compania estimând o dublare a veniturilor totale, la 11 milioane de euro. „Nu mai văd ca de acum încolo să se construiască fără a fi prevăzută și posibilitatea de a se ridica și centrale electrice fotovoltaice pe clădirile alea“, sugerează antreprenorul o explicație pentru creșterile așteptate.
De altfel, încă din primele zile ale acestui an, Dedeman – cel mai mare retailer local de bricolaj – a solicitat deja construirea a cel puțin șapte astfel de centrale în 2020.
Potrivit lui Nedea, vor începe să apară cereri pentru centrale fotovoltaice necesare autoconsumului și de la marile centre logistice.
Compania are deja experiență de opt ani în domeniul parcurilor fotovoltaice. Simtel a început construcția și mentenanța pentru centrale fotovoltaice în 2012, alături de compania italiană Power One, care în 2014 a fost preluată de al treilea mare jucător global pe piața automatizărilor, ABB.
Alături de această companie, Simtel continuă colaborarea în domeniul centralelor fotovoltaice, dar și în cel al automatizărilor industriale. În urmă cu 20 de ani însă, Simtel era un mic atelier care repara telefoane mobile.
„Băieții de la Romană“
Simtel Team a fost înființată în 2000 de trei colegi, proaspăt absolvenți de Politehnică: Iulian Nedea, Sergiu Bazarciuc și Radu Vilău. Ideea a fost a lui Nedea, care mărturisește că a intrat în antreprenoriat „din nevoia de a găsi alte soluții în afară de a ne angaja“.
A făcut un plan de business și l-a prezentat patronului discotecii Max din Regie. Era vorba de un mic magazin de reparații pentru telefoane mobile. Acestuia i-a plăcut ideea, însă nu a agreat domeniul, rămânând în continuare cu discoteca.
În cele din urmă, cei trei asociați și-au deschis atelierul în Piața Romană, reușind ca în scurt timp să fie (re)cunoscuți în București în materie de reparații de telefoane mobile. „Oamenii ne cunoșteau drept «băieții de la Roman㻓, povestește Nedea.
Printre primii lor clienți s-au numărat actorul Mircea Diaconu, care avea un telefon Ericsson pe care nu știa cum să-l folosească, omul de televiziune Dan Diaconescu, al cărui OTV se afla în apropiere, dar și una dintre gărzile de corp ale președintelui pe final de mandat de atunci, Emil Constantinescu.
Practic, cel puțin 30 de persoane intrau în magazinul lor de la Romană în fiecare zi, iar ei începuseră să-și dea seama după cum arăta omul ce probleme are și ce tip de intervenție trebuie făcută la telefon.
Din 2004, afacerile au trecut la alt nivel, iar cei trei asociați au început să încheie contracte cu companii mari din domeniul telecom. Porniseră afacerile cu echipamente de telecomunicații pentru companii precum Orange, Connex (preluată de Vodafone), RCS & RDS și Romtelecom (preluată de Telekom).
În 2005 au vândut atelierul de reparații de telefoane mobile, care la acea vreme era lider în domeniu, în București. În urma colaborărilor cu companiile din domeniul telecom, au reușit să fie cunoscuți și de clienți din alte domenii. De-a lungul timpului au avut proiecte inclusiv pentru cel mai mare producător auto local, Dacia, pentru care au lucrat la automatizarea unor linii de producție – direcție de business pe care o vor continua în paralel cu centralele fotovoltaice, alături de partenerul ABB.
Iulian Nedea consideră că lipsa de forță de muncă a făcut ca mai multe firme, inclusiv de mici dimensiuni, să fie interesate de soluții automatizate.
„Sunt service-uri auto care caută roboți specializați în vopsitorie“, dă el un exemplu. A identificat astfel o nouă oportunitate de afaceri, urmând ca pe viitor să asigure și proiecte de implementare a roboților industriali. Oportunități există și pe segmentul lucrărilor civile, tot pe parte de centrale proprii fotovoltaice.
Prețul unui astfel de proiect, pentru o casă în care locuiesc patru membri, pornește de la 4.000 de euro și crește în funcție de mărimea casei și de nevoile de consum. Soluții pentru alimentarea cu energie produsă de panourile solare sunt căutate în businessuri cât mai diferite.
Relativ recent, Simtel a dezvoltat o stație de încărcare a trotinetelor cu panouri fotovoltaice, aceasta fiind amplasată în Piața Charles de Gaulle din Capitală. În cazul acestor centrale, o problemă ar fi lipsa soarelui în anumite perioade ale anului, însă cei care acceptă asemenea soluții trebuie să-și asigure surplusul de consum din sursele clasice oferite de rețeaua națională de distribuție.
Acest articol a apărut în numărul 83 al revistei NewMoney