Antreprenorul Ciprian Stancu aduce în prim-plan un nou brand, dezvoltat în piața de terapii pentru longevitate
Sunt terapiile pentru longevitate o piață cu potențial de dezvoltare în România? „Da!“, răspunde Ciprian Stancu, fondatorul companiei Republica BIO. După lansarea brandului Molecules of Youth, în vara acestui an, antreprenorul vorbește astăzi despre un motor de creștere care are legătură cu vânzările externe, în paralel cu intrarea pe segmente noi de business.
La nivel global, piața terapiilor de longevitate este evaluată la aproximativ 30 de miliarde de dolari, însă despre planul local nu există cifre exacte sau „măcar o metodologie cu anumite practici, produse și servicii incluse aici“. Aceste detalii sunt punctate de Ciprian Stancu în cel mai recent interviu pentru revista NewMoney.
„Chiar dacă nu avem date publice pentru România, fundamentele businessului sunt justificate de observarea trendurilor fără echivoc. În primul rând, nu am întâlnit încă o persoană căreia să i se ofere terapii de longevitate și care să spună: «Nu, mulțumesc!». În al doilea rând, veniturile românilor sunt în creștere, ceea ce înseamnă un interes mai mare pentru sănătate“, explică fondatorul companiei Republica BIO. Și tot aici poate fi punctat un al treilea factor care justifică această nouă direcție a antreprenorului: peste tot în lume, populația îmbătrânește, drept urmare, cererea pentru produse și servicii în această industrie se află mereu pe un trend ascendent. De altfel, încetinirea îmbătrânirii reprezintă și un element de studiu pentru Ciprian Stancu, lansarea brandului Molecules of Youth (înregistrat în România ca Molecule de Tinerețe) fiind posibilă după doi ani de muncă susținută cu acest scop.
Între timp, și cifra de afaceri a companiei a avut un avans de 28% anul trecut (prin comparație cu 2022), depășind 13 milioane de lei (2,7 milioane de euro), cu perspective bune și în 2024.
DUPĂ ZECE ANI. Afacerea Republica BIO – prin care operează magazinul online Republica BIO – a fost lansată în urmă cu un deceniu (în 2014), când, potrivit spuselor antreprenorului, pe segmentul de e-commerce cu produse bio existau aproximativ 50 de magazine, dintre care foarte puține au supraviețuit până astăzi.
„A contat mult experiența pe care eu am avut-o cu sănătatea în 2011, când a trebuit să urmez o dietă foarte strictă timp de șase luni și să îmi fac analize medicale o dată la două zile. Devenisem un robot. Atunci mi-am dat seama că ceea ce mâncăm ne influențează chimia organismului, starea de sănătate pe termen lung“, povestea Ciprian Stancu într-un alt interviu pentru NewMoney. Așa a apărut și ideea de a construi un business „cu alimente sănătoase“.
Pasul făcut de Ciprian Stancu înspre antreprenoriat s-a întâmplat după 13 ani ca angajat în Pro TV, unde ajunsese vicepreședinte de vânzări pe tot grupul din care făcea parte televiziunea. „Am pornit acest business «pe șervețel», cu puține calcule și cu experiență antreprenorială zero, dar din convingerea că fac bine oamenilor. Cel mai greu a fost primul an, în care nimeni din echipă nu știa nimic despre online și în care toți banii (250.000 de euro, într-o primă fază) au fost investiți ca să învățăm. Apoi am învățat încă trei ani din experimente și greșeli.“ Abia din al patrulea an, când brandul a devenit cunoscut, spune că i-a fost mai ușor să lucreze cu segmentul din online. „Un antreprenor este unul care se aruncă de pe o stâncă și, în cădere, încearcă să asambleze un avion. Doar că nu știe cât durează: dacă se mișcă prea încet, se prăbușește. E o mare necunoscută. La noi a durat mai mult decât am estimat.“
Strategic, în 2019, s-a orientat și înspre distribuția către terți, mai precis către magazine naturiste, farmacii sau plafare. Astăzi, modelul de business are două linii: online și distribuție în România, unde ponderea vânzărilor a crescut mult în 2023. Mai concret, anul trecut, 50% din business a însemnat distribuție și 50% online. „În 2024, datorită creșterii distribuției și lansării mai multor produse noi, credem că distribuția se va apropia de 70%“, mai spune fondatorul companiei, care anticipează pentru anul în curs o creștere de 20-25% a cifrei totale de afaceri față de 2023.
POTENȚIALUL DIN PIAȚĂ. Înainte de a puncta intențiile sale de dezvoltare pe termen mediu și pe termen lung, Ciprian Stancu face o scurtă radiografie a pieței produselor destinate sănătății, care, în opinia sa, va continua să crească, tot așa cum vor crește și businessurile prezente pe această nișă. „În România cheltuim mult pentru boală și foarte puțin ca să prevenim boala. Mentalitatea se schimbă, începem să înțelegem că, dacă mâncăm sănătos, dormim suficient și facem minimul de activitate fizică, nu vom mai avea nevoie de medicamente. Schimbarea e lentă, însă văd peste tot semne încurajatoare“, detaliază el.
În acest nou context, cu piața produselor bio în plină expansiune, Ciprian Stancu își concentrează eforturile pe identificarea unor produse care schimbă cursul medicinei tradiționale, sesizând noile preocupări ale consumatorilor asupra sănătății. „Dacă ne uităm la piața serviciilor medicale de acum câțiva ani și la ceea ce a devenit astăzi, cred că putem face analogii cu felul în care va arăta piața produselor de sănătate în șase-șapte ani. Însă mă aștept și sper să vedem mai mult control și reguli. Pentru că, în prezent, sunt în piață produse fals etichetate, se practică marketingul fals și se fac promisiuni nefondate medical. Iar acest lucru reprezintă o mare problemă pentru credibilitatea industriei. De exemplu, sunt suplimente alimentare pe care scrie o anumită concentrație de vitamină, iar în realitate produsul are doar 20% vitamină și 80% prafuri inactive“, punctează antreprenorul.
Una peste alta, încă din 2023, anticipând scăderea graduală a consumului pentru 2024 – tendință legată direct de anxietatea consumatorilor față de schimbările fiscale majore din România, inflație și războaie, care duce inevitabil la bugete mai mici pentru unele produse –, Ciprian Stancu a pregătit terenul către „un model cu încă un motor de creștere: vânzările externe“. Intrarea în piața „longevității umane și încetinirii îmbătrânirii“ a fost pregătită intens în 2023 și în prima parte din 2024, pentru ca partea a doua a acestui an să fie dedicată și lansării unei noi linii de business – „online internațional, livrând direct la nivel global produsele noului brand de longevitate“.
„Nu avem estimări de vânzări în 2024 cu noua linie. Singurul obiectiv până la final de an este să pilotăm un MVP (minimum viable product – un produs cu suficiente caracteristici pentru a fi lansat pe piață, n.r.), să învățăm cum se fac vânzările internaționale expediate din România și huburi europene. Suntem novici în direcția asta. 2025 va veni cu buget de venituri pe această divizie“, detaliază Stancu.
La momentul de față, pentru companie, singurul canal de vânzare în Europa de Vest este Amazon, cu gama de produse sub brandul de canabis medical HempAID, un brand propriu lansat la finalul lui 2022, care folosește ca substanță activă canabidiolul (CBD), extractul fitoactiv din planta de cânepă. „Suntem în discuții cu noi marketplace-uri. În general, durează cam șase luni o listare. Pentru Molecules of Youth, piața este mult mai mare și profilul retailerilor – mai diversificat. Este un brand care are un mare potențial de expansiune, inclusiv în zone geografice pe care nu le-am deservit până acum: SUA, Asia și țările arabe din Golf.“ Cu alte cuvinte, într-o piață globală atât de ofertantă, provocarea este direcționarea resurselor în zonele care pot aduce cele mai rapide creșteri. „Ceea ce nu e deloc ușor, fiindcă la orice oportunitate la care spunem «da!» sunt alte zece la care trebuie să spunem «nu!».“
În ceea ce privește producția, compania dezvoltă în laborator rețete proprii pe care le produce în Europa, în țări precum Olanda, Slovacia, Germania, Slovenia, Italia, Spania și, desigur, România. Astăzi, brandurile proprii (Republica BIO, HempAID și Molecules of Youth) reprezintă aproximativ 70% din vânzările totale dintr-o lună.
Motivul pentru care a ales să producă cu precădere în țări dezvoltate din Vest este că au standardele de calitate „extrem de stricte“ și un proces de producție foarte atent controlat. „Certificările bio sunt «pe bune» și avem garanția că nu folosim ingrediente din China sau ingrediente ce au suferit iradiere. E important pentru noi să avem certitudinea că folosim absolut cele mai pure ingrediente în produsele Republica BIO“, explică antreprenorul. „Modelul nostru de business nu presupune să intrăm vreodată în producție. Producția trebuie să o facă cei care se pricep cel mai bine la acest lucru“, continuă el.
Din strategia sa de business pentru viitorul apropiat face parte și „intrarea în piața de servicii“, o linie de business pe care Ciprian Stancu nu o poate detalia încă. „Există deja jucători cu buget de investiții incomparabil mai mare decât noi, care se străduiesc – la fel ca noi – să articuleze un model de business. Ce știm sigur este că pentru această divizie vom avea un partener, iar investiția inițială va depăși 500.000 de euro“, nuanțează antreprenorul.
Proiecțiile strategice ale lui Ciprian Stancu pe următorii cinci ani indică o dezvoltare semnificativă a diviziei de servicii medicale holistice, centrată pe abordarea holistică (corp-minte-spirit), care înseamnă a corecta dezechilibrele înainte ca acestea să se transforme în boală. De altfel, antreprenorul și echipa sa studiază neîncetat fenomenul la instituții de învățământ cu notorietate din Statele Unite, cu o convingere clar definită: „Știm că această viziune va deveni realitate cât de curând“.