Alin Trușcă (EVO Horeca): „În 2020 am pierdut aproape 40% din business prin închiderea HoReCa“

Nevoia de repliere a industriei HoReCa după pandemie a salvat și businessuri care au fost victime colaterale ale restricțiilor impuse de autorități hotelurilor și restaurantelor. Companiile specializate în amenajări HoReCa au reușit anul trecut nu doar să-și revină, ci chiar să-și crească simțitor veniturile.

Este o evidență de acum – pandemia a schimbat strategia de business și în domeniul producției de mobilă, mai ales în cazul companiilor care activează pe segmentul mobilierului dedicat industriei HoReCa. Dacă antreprenorii care ofereau produse pentru sectorul rezidențial s-au trezit în pandemie că sunt nevoiți să își crească producția, pe fondul cererii tot mai mare de mobilier, cei care lucrau exclusiv piese de mobilier pentru hoteluri și restaurante au constatat că în doar câteva zile riscă să piardă o mare parte – dacă nu chiar tot – din ceea ce au construit vreme de ani buni.

În 2020 am pierdut aproape 40% din business prin închiderea HoReCa“, spune Alin Trușcă (40 de ani), fondator al producătorului de mobilă EVO Horeca. A fost momentul în care a fost nevoit să se replieze și să se orienteze către alte domenii în care activitatea și, odată cu ea, investițiile continuau. Astfel a început să amenajeze spații pentru birouri, clinici medicale și stomatologice, benzinării, ambasade și cantine de fabrici. „Practic, acum ne poziționăm cu EVO Horeca pe tot ce înseamnă amenajare de tip spațiu public, interior, exterior. Nu avem niciun fel de limitare“, adaugă antreprenorul.

Un alt început

Imediat după ce restricțiile sanitare au fost ridicate, hotelurile și restaurantele au (re)început la rândul lor să facă investiții, mulți dintre antreprenorii din industrie bazându-se pe schemele de ajutor primite de la stat pentru perioada de repaus din pandemie. Totuși, cele mai mari investiții au venit de la proprietarii de restaurante sau hoteluri care au accesat fonduri europene.

Deși investițiile de anul trecut nu au fost la fel de multe ca înaintea pandemiei de COVID-19, au fost mai consistente. „Noi făceam până în 2019 proiecte cu valoare medie de 6.000 de euro, iar anul trecut valoarea a crescut la circa 15.000 de euro“, detaliază Alin Trușcă. Pe acest fond, EVO Horeca a terminat anul trecut cu venituri de 1,6 milioane de euro, în condițiile în care, în 2019 (cel mai bun an al companiei de la înființare până la pandemie), cifra de afaceri ajunsese la 1,5 milioane de euro.

După cum a început 2023, cu contracte mai mari în ianuarie față de aceeași lună a anului trecut, antreprenorul estimează pentru anul în curs o creștere cu până la 15% a veniturilor. Postpandemie, spune antreprenorul, atât proprietarii de restaurante, cât și cei de cafenele își renovează spațiile și le reamenajează, parțial sau total. În mod normal, restaurantele fac reamenajări din trei în trei ani, cafenelele, la un interval de doi ani, iar social cluburile, în fiecare an.

Înainte de pandemie, multe dintre lucrările pe care le făcea erau în spații noi. Mulți angajați din corporații intrau în afaceri pe cont propriu și deschideau un restaurant sau o cafenea. A fost chiar un fenomen între 2017 și 2019. Apoi, totul s-a prăbușit. Totuși au existat și proprietari de localuri sau hoteluri care au continuat să investească și în perioada pandemiei, fiind vorba însă doar de businessuri mari și stabile.

Cele mai multe lucrări au fost cele de redefinire a spațiului interior, în special pentru restaurante, care au delimitat zonele de servire a mesei de cele de socializare. „Unii dintre ei au făcut amenajări, au simțit că e loc să atragă clienți de la restaurantele din jur, au încercat să-și întărească conceptele“, explică antreprenorul.

Mobilă, de nevoie

Alin Trușcă are deja peste 20 de ani în antreprenoriat și mărturisește că și-a dezvoltat afacerile învățând din propriile greșeli. A intrat în afaceri în 2002, când – alături de un prieten – a vrut să facă „o revistă de genul 7 Seri“, cu recenzii, restaurante, spectacole. Un alt prieten i-a pus la dispoziție atunci un apartament în București, ca să-și amenajeze un sediu. Cum nu avea un buget prea mare, a decis ca împreună cu asociatul său să cumpere materiale de pe piață și să-și facă propria mobilă.

A fost o experiență din care cei doi au realizat că există o cerere în piață pentru mobilier la comandă, astfel că au abandonat ideea de a mai deschide revista și au început să producă mobilă.

Primele elemente de mobilier au fost pentru sectorul rezidențial. Doi ani mai târziu, în 2004, Trușcă și asociatul său au deschis un magazin online – MagazinMobila.ro. „Am început cu mobilier la comandă, dormitoare, bucătării, sufragerii și pe parcurs ne-am diversificat și am început să vindem și produse conexe“, explică Alin Trușcă. În 2006 au deschis și o fabrică de mobilă, cu 60 de angajați. O fabrică despre care Trușcă recunoaște acum că era mult prea mare pentru nevoile lor și nu producea la capacitatea la care să acopere toate costurile.

Au făcut investiții mari, cu împrumuturi de la bănci, numai că, odată cu declanșarea crizei economice din 2008, vânzările au scăzut brusc, pentru că oamenii au încetat să mai cumpere produse de folosință îndelungată. Compania a intrat în insolvență în 2009, iar apoi în faliment.

Din nou de la capăt

A fost momentul în care Trușcă și asociatul său au plecat pe drumuri diferite. El a rămas o perioadă consultant în vânzări pentru foști parteneri de afaceri. A revenit în business în 2011, cu EVO Horeca, și a început să producă mobilier pentru hoteluri și restaurante. A filmat și a fotografiat fiecare lucrare, pentru a realiza un portofoliu pe care să îl prezinte unor noi posibili clienți. „Am în momentul ăsta 13 sau 14 colecții de mobilier de camere de hotel“, spune Trușcă.

Pe segmentul hotelier a ajuns după ce a amenajat restaurante prin diverse locuri de cazare, clienții solicitându-i ajutor și pentru holuri ori recepții. În scurt timp a început să amenajeze și terase sau chiar piscine. Apoi, atât din zona restaurantelor, cât și a hotelurilor, au venit solicitări și pentru amenajarea de spații de joacă pentru copii. Odată cu amenajarea unor astfel de spații, Alin Trușcă a constatat că este destul loc și pe zona de amenajări exterioare. Așa a ajuns să facă acest gen de lucrări, inclusiv în complexuri rezidențiale, de la amenajarea de spații de joacă până la sisteme de iluminat.

De puțin timp a fost cooptat și în lucrări de amenajări cu mobilier stradal pentru diverse instituții publice, unde a intrat ca subcontractor al unor mari companii care au câștigat astfel de contracte. Pe acest fond, a decis ca zona de amenajări exterioare să devină o linie de business separată. Principala sursă de venituri a rămas însă cea de amenajări și mobilier pentru industria HoReCa.

Din 2013 a început să lucreze și în afara țării. A pornit cu amenajarea unui local în Nisa (Franța), fiind implicat de un designer român care fusese cooptat în dezvoltarea acestui proiect. Au urmat lucrări în Marea Britanie, Germania, Olanda și Belgia, ajungând între timp la o expunere în 12 țări.

Pe plan local, cele mai multe comenzi vin din București și Cluj-Napoca, însă există o cerere destul de mare și în localitățile cu potențial turistic, în special în cele de pe litoral și de pe Valea Prahovei. Pentru a menține o calitate ridicată, cele mai multe componente pe care le integrează în mobilier le aduce din Italia, dar și de la companii din Germania, Belgia și, mai nou, Turcia.

Ce, cât, unde

2022 a fost un an greu pentru industria mobilei, pe fondul scumpirii și al lipsei materiilor prime, din cauza pandemiei de COVID-19 și a războiului din Ucraina.

  • DIFICULTĂȚI. În 2022, circa 7% dintre producătorii de mobilă s-au închis; 10% dintre fabrici lucrează în pierdere încă din 2021, potrivit datelor furnizate de asociația patronală de profil.
  • PERFORMANȚE. România se află în prezent pe locul 12 la exportul de mobilier și pe locul 25 la producția de mobilă, conform unei analize a Centrului pentru Studii Industriale. Circa 90% din producția locală de mobilă merge la export.

Acest articol a apărut în numărul 157 al revistei NewMoney