Acțiunile Netflix sunt la un maxim istoric. Pentru abonați nu este însă o veste bună

Netflix

Netflix a obținut în ultimele trei luni un profit de 2,3 miliarde de dolari, reușind în același timp să atragă 5,1 milioane de noi clienți, cu mai bine de 1 milion peste estimările făcute de analiștii de pe Wall Street. În consecință, sunt așteptate creșteri de prețuri ale abonamentelor.

Când Netflix și-a făcut publice rezultatele pe trimestrul al treilea al anului, investitorilor le-a plăcut ceea ce au văzut. Acțiunile NFLX au crescut cu 11%, iar compania a început săptămâna în curs la un maxim istoric de tranzacționare de 765,6 dolari. Netflix a depășit estimările făcute de analiștii de pe Wall Street atât pentru venituri, cât și pentru câștigul pe acțiune (EPS). Analiștii se așteptau la venituri de 9,77 de miliarde de dolari și un câștig pe acțiune de 5,13 dolari. Netflix a depășit ambele estimări, cu venituri de 9,83 de miliarde de dolari și un EPS de 5,4 dolari.

Compania are acum o bază de 283 de milioane de clienți, cu aproximativ 130 de milioane mai mulți decât principalul său rival, Disney+. Cu un preț de 22,99 de dolari pe lună pentru cel mai scump abonament, modelul său de afaceri – care necesită cheltuirea în fiecare an a zeci de miliarde de dolari pentru producerea de conținut original – începe să-și arate beneficiile. T3 2024 a fost cel mai profitabil trimestru din istoria companiei Netflix, cu o creștere de 41% față de același interval al anului trecut.

„Stăm foarte bine în ceea ce privește afacerea“, spunea la începutul prezentării rezultatelor Ted Sarandos, co-CEO al Netflix, completând ulterior că viitoarele creșteri ale companiei vor veni în mare parte din noi abonări și din creșterea timpului petrecut de utilizatori pe platformă, prin adăugarea continuă de seriale și filme pe care aceștia își doresc să le vizioneze.

Iar când vine vorba despre preferințele publicului, se spune că Netflix are date mai detaliate despre ceea ce acestuia îi place într-adevăr și ceea ce urmărește de fapt – și nu doar pretinde că o face –, decât a avut vreodată orice altă companie. Netflix știe ce părți ale producțiilor sale sunt „sărite“ de spectatori sau ce anume le atrage atenția la un thumbnail pentru a face click pe el, dar și ce seriale și filme prind în anumite regiuni și ce titluri ar putea fi preluate de pe piețele regionale pentru a fi globalizate – gândiți-vă numai la fenomenul „Jocul calamarului“ („Squid Game“).

Abonamente mai scumpe, în funcție de semnalele piețelor

Dacă unii analiști cred că veniturile Netflix ar putea crește cu până la 15% în 2025, alții sunt mai puțin entuziasmați. Barclays, de exemplu, chiar a retrogradat la „Sale“ acțiunile companiei, motivând că, în timp, va fi tot mai greu pentru Netflix să-și crească veniturile și că fiecare pârghie de creștere vine cu anumite compromisuri. O astfel de pârghie prin care platforma poate continua să-și majoreze veniturile este creșterea prețurilor pentru abonamente. Și există un consens larg în rândul analiștilor de pe Wall Street că Netflix va recurge la asta.

Deși compania a atras mai mulți clienți noi decât se aștepta, acest lucru a venit de fapt pe fondul unei scăderi continue peste an, raportat la cei 8,76 milioane de noi abonați câștigați în trimestrul al treilea din 2023. În plus, mai mult de jumătate dintre clienții noi din ultimele trei luni au optat pentru cel mai ieftin abonament disponibil.

Într-o scrisoare de zilele trecute către investitori, oficialii companiei anunțau că „la începutul acestei luni am crescut prețurile în câteva țări din EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa, n.r.) plus Japonia. Începând de mâine (16 octombrie, n.r.), vom crește prețurile și în Spania și Italia“. Între timp, tarifele au crescut în țările menționate de la 12,99 euro la 13,99 euro, pentru abonamentul standard, și de la 17,99 euro la 19,99 euro, pentru cel premium. Abonamentul cel mai ieftin, cu reclame incluse, a crescut și el, de la 5,49 euro la 6,99 euro pe lună.

Pe acest fond, compania și-a mai anunțat și decizia de a elimina în Brazilia abonamentul de bază cel mai ieftin, așa cum a făcut deja la începutul acestui an în SUA și în Franța. Prin această modificare, prețul celui mai accesibil abonament rămas disponibil a crescut cu 3,50 de dolari. „Vom continua să evaluăm asta (creșterea prețurilor în alte țări, n.r.). Ne vom uita la semnale și ne vom da seama unde și când considerăm că este potrivit să le cerem membrilor să plătească și mai mult“, comenta previziunile analiștilor Greg Peters, co-CEO al Netflix, pentru Daily Mail.

O nouă generație de consumatori, un nou model de afaceri

În aceste condiții, mulți se întreabă dacă și cum va reuși Netflix să treacă de la ceea ce a fost mult timp un singur model de afaceri – vânzarea de abonamente – la mai multe linii de business. Compania vinde acum reclame și a construit încă din 2021 o bibliotecă de jocuri video, dar a împărtășit puține date despre progresul acesteia.

Între timp a început și să organizeze evenimente și să vândă produse legate de producțiile sale populare precum „Bridgerton“ – acțiuni prin care urmărește consolidarea grupurilor de fani și păstrarea abonaților. „Numai că acestea sunt linii de afaceri la Disney“, spune Dan Salmon, analist la NewStreet Research. „Dacă te gândești la următorii cinci-zece ani, aceasta este întrebarea: construiesc ei toate afacerile auxiliare pe care le are Disney pentru a-și valorifica proprietatea intelectuală?“ Și, pentru a completa contextul acestei întrebări deocamdată retorice, e demn de remarcat faptul că Netflix l-a angajat recent pe Lowell Singer, fost vicepreședinte senior în relația cu investitorii la Disney.

În ciuda faptului că Netflix a crescut în cel mai recent sondaj făcut de Piper Sandler printre adolescenți, aceștia din urmă continuă să petreacă mai mult timp urmărind videoclipuri scurte pe ecranele mobile, comparativ cu serialele și filmele care sunt pâinea și untul platformei de streaming. Și pare să fie limpede pentru toată lumea că, dacă vrea să-și asigure o nouă generație de abonați care să-i aducă profit, Netflix trebuie să evolueze pentru a-i atrage încă de acum pe adolescenți. Scenariu ce vine cu noi costuri.

„Dacă te gândești la următorii cinci-zece ani, aceasta este întrebarea: construiesc ei (cei de la Netflix, n.r.) toate afacerile auxiliare pe care le are Disney pentru a-și valorifica proprietatea intelectuală?“ – Dan Salmon, analist la NewStreet Research