A pornit de la zero, iar astăzi vinde software de peste patru milioane de euro

Au avut bani doar pentru înființarea firmei, pe care au dus-o în timp la vân­zări de peste patru milioane de euro. Algoritmul lor? O nișă bine aleasă.

Imaginați-vă că sunteți într-un supermarket, în fața unui dispozitiv care, în funcție de alimentele pe care le-ați pus în coșul de cumpărături, vă recomandă cel mai po­trivit vin aflat pe stoc. Sau într-un pub în care, pe baza tipului de bere pe care îl comandați cu regularitate, vi se reco­mandă alte produse asemănătoare.

Și nu e un exercițiu rupt de realitate. Dimpo­trivă, sunt doar două exemple de apli­cații create de compania eSolutions, spe­cializată în dezvoltare software și traininguri de tehnologie, pentru Carrefour Băneasa și pubul La 100 de Beri din Cen­trul Vechi al Capitalei.

Afaceri de 3,1 milioane de euro

Cu afaceri de 3,1 milioane de euro în 2018, compania estimează pentru anul în curs venituri de 4,4 milioane de euro. O creștere organică, subliniază Marian Simpetru, cofondator al producătorului de software, venită pe fondul dezvoltării unor noi produse care combină în mod eficient inteligența artificială și algoritmii de învățare automată în dispozitive complexe destinate, de regulă, exportului.

Cum sunt, de pildă, soluțiile Internet of Things (IoT), pe care eSolutions le-a creat pentru compania israeliană RedSea – unul dintre principalii jucători de pe piața de acvaristică marină la nivel global. Românii au construit mai multe dispozitive IoT care măsoară temperatura, lumina sau nivelul substanțelor chimice dintr-un acvariu, datele astfel colectate fiind apoi trimise în cloud pentru a fi analizate. Solu­țiile pot fi integrate în diverse apli­cații, cum este lampa inteligentă pentru acvarii care poate fi controlată printr-o aplicație de mobil, pe care RedSea a lansat-o recent.

Cum a trecut o companie de software românească prin criză

Dacă la 20 de ani visa să-și deschidă o afacere de tip Internet Café, cinci ani mai târziu, Marian Simpetru, Ionuț Comșa și un prieten al lor (care a pă­răsit firma mai târziu) puneau ba­zele eSolutions. Era anul 2001, iar finan­țările pentru startupuri erau foarte greu – spre im­posibil – de obținut. Practic, inves­tiția lor în viitoarea companie s-a limitat la ca­pi­talul social obligatoriu pentru înfiin­țarea firmei. Însă au reușit să se pună repede pe picioare, iar banii au venit încă din primele luni de activitate, atunci când programatorii au realizat o platformă web pen­tru o firmă din Marea Britanie, proiect din care au câștigat circa 5.000 de dolari.

Câțiva ani mai târziu, companiile româ­nești erau afectate de criza economică. „Atunci efectiv ne chinuiam să supravie­țuim“, își amintește Simpetru, recunos­când că au avut mare noroc. Concret, eSolutions semnase un contract cu Tarent, o com­panie germană de tehnologie care avea clienți precum Telekom, Billa sau Bosch, pentru care dezvoltau mai multe so­luții software. În 2012, mulțumiți de colaborarea cu eSolutions, nemții, care la acea vreme aveau afaceri de peste 25 de milioane de euro, au decis să intre în acțio­nariatul firmei românești, cu un procentaj de 50%.

În structura actuală a acționariatului, managing partnerii Marian Simpetru și Ionuț Coșma au, fiecare, un pachet de 16,6%, Miron Brezai, directorul tehnic, de­ține alte 16,6%, în timp Tarent continuă să controleze pachetul de 50%. La ora actuală, 97% din clienții eSolutions sunt din mediul privat, iar 75% din aceștia activează pe piața din România. Printre cei din urmă regăsim nume sonore precum Renault, Carrefour, Altex, rețeaua de sănă­tate Regina Maria, Orange sau OMV.

Altex foloseșt serviciile eSolutions de circa 6 ani

Cu retailerul electro-IT Altex, de pildă, lucrează încă din 2013, iar Dan Ostahie, fondatorul companiei cu afaceri de peste un miliard de euro în 2018, este antreprenorul care i-a dat cel mai bun sfat în materie de business lui Simpetru. Când Ostahie a cumpărat una dintre solu­țiile de management al pre­țului create de eSolutions, Copio, devenind astfel primul client al dezvoltatorului pentru acest produs, fondatorul grupului Altex i-a propus lui Simpetru să-i vândă o licență sub formă de abo­na­ment.

„Bine, dar, după un an, vă va ieși aceeași sumă din buzunar“, i-a replicat Sim­petru. „Sigur că da, în plus, veți vinde li­cența și altora“, i-a atras atenția Ostahie, care, printre vorbe, îi sugera o stra­­tegie sănătoasă de business, de care tânărul urma să țină cont.

Se întâmpla în 2013, iar de atunci eSolutions vinde și abonamente. Numai pe piața germană, de exemplu, dezvoltatorul software are 25 de clienți – printre care giganții Deutsche Telekom și Rewe –, care au cum­părat astfel de abonamente al căror preț poate ajunge la câteva mii de euro pe lună.

În paralel cu dezvoltarea de soluții software, în 2005, Simpetru a identificat o opor­­tunitate colaterală de business – orga­nizarea de cursuri de tehnologie la nivel expert pentru companii. A început cu clienți precum Radcom sau ING, noua activitate concretizându-se în 2016 sub forma unei divizii de business. Astăzi, „Academia eSolutions“ generează 10% din întreg businessul companiei-mamă, însemnând și peste 17.000 de ore de curs susținute.

Doar anul acesta, eSolutions a avut 12 clienți, pentru care a susținut 54 de cursuri, cu 500 de cursanți. În ceea ce privește prețurile practicate, trei zile de curs costă, în medie, 4.500 de euro, pentru minimum două și cel mult 12 persoane. Fiind prima companie care a scos pe piață cursuri de big data, iar printre solicitanți s-au numărat jucători precum ING Tech sau eMAG, astăzi, nu este de mirare că oferă și cursuri de machine learning sau de inteligență arti­ficială.

Piața de IT crește continuu. Exportăm 75,5% din valoarea întregului sector

Piața internă de software și ser­vicii IT a ajuns la 975 de milioane de euro în 2017, în timp ce cifra de afaceri totală a secto­rului IT a crescut cu 11 procente și a atins pragul de patru miliarde de euro, potrivit ANIS. În 2018, au esti­mat ana­liștii, veni­turile totale gene­rate de industria de soft­ware și ser­vicii IT au ajuns la 4,5 mili­arde de euro.

  • La export. Exportul de software și servicii IT contribuie decisiv, cu 3,025 miliarde de euro, mai exact 75,6%, la valoarea întregului sector IT, în creștere cu peste 14% față de valoarea înregistrată în anul precedent. Venitul generat intern însă a crescut cu doar 20 de milioane de euro (2,1%), de la 955 de milioane de euro, cât au fost înregistrați în 2016, la 975 de milioane în 2017.
  • Orientare. Din totalul exportului de produse și servicii IT, aproximativ 75% merge către piața europeană, 22% către cea americană, restul fiind direcționat către alte piețe. Companiile din top 10 gene­rează circa un sfert din valoarea pieței.
  • În industrie. Din topul 300 al celor mai mari companii de software și servicii IT care activează pe piața locală, 40% sunt firme românești. Situația sectoarelor de business care au contribuit cu cele mai importante cote la venitul domestic din piața de software și servicii IT este următoarea: industrial – 22%, sectorul public – 20%, banking – 16%, telecom – 11%, utilități, retail, servicii – câte 8%.
  • Local. Numărul total de angajați cu contracte full-time din sectorul de software și servicii IT a ajuns în 2017 la 89.850 de specialiști, o creștere cu 7,5% comparativ cu 2016. Din aceștia, 88,6% ocupă posturi tehnice, restul deținând poziții în departamente non-tehnice. Trei sferturi din companiile cu cei mai mulți angajați au capital străin.
Acest articol a apărut în numărul 76 (21 octombrie – 3 noiembrie 2019) al revistei NewMoney