A început cu 300 de lei și a ajuns la afaceri de 1,2 milioane de euro. Ce planuri are de aici înainte fondatorul Elegance Decor?

Pandemia a însemnat pentru Elegance Decor creșteri ale cifrei de afaceri și ale marjei de profit, fondatorul Viorel Pipe­rea gândindu-se acum la internaționa­li­zarea afacerii.

Studiile din domeniul construcțiilor civile, combinate cu informațiile dobândite în ma­nagementul organizațional, au fost pentru Viorel Piperea fundamentul perfect în crearea și dezvoltarea businessului Elegance Decor. Dar ideea unei afaceri proprii i-a fost insuflată în perioada studiilor de ideile scrise de Robert T. Kiyosaki în „Tată bogat, tată sărac“, pe care o consideră „car­tea de căpătâi“ a ceea ce a urmat să se în­tâmple mai departe în viața sa profesională.

„Această carte mi-a schimbat fundamental percepția asupra banilor, asupra vieții profesionale și itinerarului prestabilit de către părinții mei, acela de a învăța exce­lent, a obține o slujbă bine plătită, a întemeia o familie, a lua o ipotecă pentru achi­ziția unei case și a munci toată viața pentru plata ratelor acesteia – definiția per­fectă a cursei șobolanului enunțată de Ro­bert T. Kiyosaki în cartea sa.“

După ce a citit această carte, a știut că vrea să fie antreprenor, să își poată conduce viața după propriile reguli și să-și dea voie să facă greșeli din care să învețe și să meargă mai departe. Astăzi, Elegance Decor vizează o extindere atât în plan local, cât și internațional, în timp ce businessul este estimat să crească cu circa 25% anul acesta.

Povestea Elegance Decor

Povestea Elegance Decor a în­ceput în 2011, la scurt timp după ce Viorel Piperea și-a finalizat studiile, cu doar 300 de lei, primul sediu fiind amenajat într-o garsonieră din București. „Cu primii bani, am plătit o cunoștință pentru a-mi realiza structura unui site, în HTML, pe care, ulterior, pe o perioadă de șase luni, l-am populat cu produse, totul realizându-se manual și extrem de încet, neavând nicio pregătire în domeniul IT. Practic, timp de șapte luni nu am avut nicio comandă, la momentul acela neștiind un principiu esențial în vân­zări: acela că vânzătorii trebuie să ur­mă­rească clienții și nu viceversa“, spune an­tre­prenorul. Între timp, afacerea sa a crescut până la 1,2 milioane de euro în 2019 (plus 37% față de anul anterior), fiind gân­dită nu ca un simplu magazin online, ci ca un adevărat hub în domeniul home & deco, oferind mai multe servicii, inclusiv de con­sultanță pe acest segment.

Conform previziunilor și având în vedere dorința tot mai crescută a românilor de a-și decora casele – mai ales în condi­țiile în care foarte mulți și-au mutat birourile acasă –, cifra de afaceri a Elegance Decor ar urma să înregistreze anul acesta, potrivit spuselor Anei-Maria Gagiu, chief operation officer al companiei, un avans de 25%, până la 1,5 milioane de euro. De asemenea, marja de profit este es­timată să crească la 15%, de la 8% în 2019, tot profi­tul fiind reinvestit în pro­iec­tele aflate în de­rulare sau pe punctul de a începe.

„În primul semestru al acestui an, compania a realizat vânzări de 650.000 de euro, 90% provenind din offline și restul de 10% din online“, detaliază Ana-Maria Gagiu. De altfel, liniile principale de business se împart între vânzările prin ma­ga­zinul online – care au crescut cu șapte pro­cente de la începutul pandemiei – și cele prin proiecte și rețeaua de parteneri. Pe categorii de clienți, 70% din venituri sunt acoperite de segmentul B2B – magazine de profil răs­pândite la nivelul întregii țări – și 30%, de cel B2C.

Magazinul fizic al companiei are o su­prafață de 80 de metri pătrați și a fost inaugurat în 2013, aproape de Parcul Carol din București, după o investiție inițială de 2.000 de euro. Trei ani mai târziu, locul a fost transformat într-un showroom de ame­najări interioare, după o nouă investiție, de circa 20.000 de euro. Astăzi, Elegance Decor, care are o echipă de 12 angajați, lu­crează cu peste 120 de magazine de profil din toată țara (showroomuri nișate pe decorațiuni și finisaje interioare).

Și local, și internațional

Cum arată astăzi planurile lui Viorel Piperea? Sunt două aspecte importante pe care antreprenorul le are în vedere: consolidarea afacerii la nivel local și o extindere internațională. „După o perioadă de expectativă, am revenit la pla­nurile inițiale, între care finalizarea procesului de implementare ERP, soft de la care așteptăm să aducă un plus de productivitate de cel puțin 30%, consolidarea departamentelor de vânzări, dar și extinderea magazinului online prin diversificarea portofoliului de produse. Pariul pe e-commerce s-a dovedit unul câștigător în perioada în care am avut showroomul închis, lunile martie și aprilie, vânzările online crescând cu peste 200% față de pe­rioada precedentă din an“, detaliază Viorel Piperea. Totodată, îl completează Ana-Maria Gagiu, „coșul mediu de cumpă­ră­turi a crescut de la 450 de lei înainte de pan­demie la 600 de lei după ieșirea din sta­rea de urgență“.

Și tot la nivel local, pentru 2021, antreprenorul a planificat deschiderea unui nou showroom în Bucureşti, cu o gamă largă de produse pentru finisaje și amenajări interioare, un spațiu interactiv în care se vor întâlni partenerii companiei: arhitecți si de­­signeri de interior, dezvoltatori imobiliari și firme de construcții, dar și clienții finali.

„Dacă în ultimii cinci ani, CAGR (creș­te­rea agregată) a domeniului home & deco, conform studiului Euromonitor, a fost de 4,5%, se așteaptă ca piața să se mențină la același nivel pentru 2021, lucru de apreciat dacă ne uităm la alte domenii precum HoReCa, unde scăderea pieței este previ­zio­nată a fi de aproximativ 50%“, spune Ana-Maria Gagiu. Un studiu publicat recent de companie arată că 40,6% din români aleg să-și renoveze întreaga casă o dată la cinci ani, în timp ce 34,4% fac acest lucru o dată la zece ani.

Când vine vorba de schimbările pe care ar putea să le facă românii în viitorul apropiat, 37,5% din respondenți au răspuns că redecorarea completă a unei camere face parte din prioritățile lor (tencuit, vopsit, schimbat sau adăugat parchet etc.). Pe locul doi, cu 25% din răspunsuri îi au în prim-plan pe românii care își doresc doar schimbări minore, cum ar fi schimbarea cu­lorii pereților, a plintelor sau a par­che­tului, aceștia fiind urmați de aceia care pre­feră să dea o nouă înfățișare camerei în care locuiesc, prin schimbarea culorii, 15,6%.

Dacă lucrurile sunt relativ clare la nivel local, când vine vorba de extinderea inter­na­țională, Piperea vorbește de „o sistare până la identificarea unor resurse financiare ce pot susține această inițiativă“. „Pentru anul 2020, nu a existat acest obiectiv de extindere în afara țării, însă ne dorim ca, în­dată ce obținem resursele financiare ne­cesare, să demarăm proiectul de inter­na­ți­o­nalizare, zona vizată fiind Europa Cen­trală și de Est“, punctează antreprenorul, fără a oferi mai multe detalii despre etapele care stau la baza acestei expansiuni.

Un lucru este sigur însă: indiferent de mă­­­surile dictate în piață de criza COVID-19, afacerea Elegance Decor merge mai departe, cu toate provocările care vin la pa­­chet, pe termen mediu și lung.

Acest articol a apărut în numărul 100 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly